11 zasad zdrowego serca

 

zdrowe serce

Zdrowe nawyki żywieniowe i aktywność fizyczna to fundament zdrowego i silnego serca. Przeczytaj kilka zasad, jak dbać o siebie i swoje serce, a choroby serca będą Ci niestraszne.

1. Więcej ruchu

Ruszaj się przynajmniej 30 minut dziennie. Ruchem nie jest wędrówka z kuchni do salonu J Uprawiaj sport na odpowiednim dla siebie poziomi. Uprawiaj nordic walking, pływaj na basenie albo po prostu spaceruj. Ruch pobudza pracę serca, przepływ krwi przez organizm, zwiększa jego dotlenienie. Aktywnie spędzaj wolny czas z najbliższymi i znajomymi, znajdź aktywne hobby.

2. Nie pal

Palenie papierosów (tytoniu) to główna przyczyna chorób serca i innych problemów, z którymi nie chciałbyś mieć na pewno do czynienia.

3. Dbaj o swoją wagę

Nadwaga zwiększa ryzyko chorób serca. Stosuj dietę i jedz zdrowo. Bądź aktywny fizycznie. Dzięki zdrowemu trybu zmniejszysz swoją wagę, zawartość tkanki tłuszczowej trzewnej i zmniejszysz poziom cholesterolu.

4. Używaj mniej soli

Sól podwyższa ciśnienie we krwi. Prócz tego, że soli się samemu, to na dodatek większość spożywanych produktów już mają w sobie dużo soli.

5. Więcej witamin

Staraj się jeść dużo owoców i warzyw. Najlepiej jakbyś spożywał pięć porcji dziennie.

6. Ryby, ryby ryby

Jeżeli masz taką możliwość zjadaj 2 razy w tygodniu rybę, najlepiej tłustą. Ryby są bogate w tłuszcze omega3, które chronią przed zachorowaniem na choroby układu krążenia.

7. Znajdź metodę na stres

Spróbuj znaleźć sposób na odreagowywanie stresu. Zmniejsz napięcie, rób coś przyjemnego i uspakajającego. Stres jest jednym z czynników ryzyka wystąpienia chorób serca według skali SCORE.

8. Spożywaj chude produkty

Najzdrowsze są  produkty, które są odtłuszczone lub zawierają nienasycone tłuszcze np. chude sery, czy mleko. Wybieraj lżejsze mięsa, kurczaka, ryby – czyli mięso białe. Odkrawaj tłuste części z wędlin. Wypróbuj nowe sposoby przygotowywania potraw jak gotowanie na parze i grillowanie.

9. Ogranicz alkohol

Po alkoholu się tyje. Jest bardzo kaloryczny.

10. Rób badania profilaktyczne

Rób badania profilaktyczne serca. Jeżeli nie masz czasu, warto przy okazji zakupów wybrać się na akcję Zadbaj o Swoje Serce w najbliższej galerii handlowej i bezpłatnie wykonać badania EKG serca, skonsultować swoje wyniki z lekarzem i poradzić się dietetyka.

 

Share